Lers
Tommy 2005.02.09. 16:24
SWAT 4. Egy szuper FPS.Megjelens PC-re 2005 els negyedv.Lers:
SWAT 4
Legyen a Counter-Strike akrmilyen npszer s a Tom Clancy nevvel fmjelzett Rainbow Six sorozat akrmilyen j, a hardcore kommands szimultor arcok mg mindig a SWAT 3-ra eskdnek. A lassan t ve megjelent csodnak a folytatsa a korszersts mellett minimlis jdonsggal fog a boltokba kerlni, s ezt most kivtelesen a program elnynek tudhatjuk be. No de milyen is volt az a SWAT 3? - avagy kvetkezzen nmi nosztalgizs, hogy az ifjkor is megismerkedhessen a los angeles-i klnleges osztaggal.
Termszetesen FPS-rl beszlnk, melyben az elbb emltett nagyvros specilis kommandscsapatnak a vezetjt irnytottuk s olyan szitucik kezelsre rendeltek ki minket, ahol a helyi erk mr tehetetlenek voltak. Tbbnyire tsszabadtsok, fontosabb terroristk letartztatsa s bombahatstalantsok kpeztk a feladataink legjavt, s ezek az akkori technolgia keretei kzt olyan lethsggel lettek kivitelezve, hogy mg taln ma sincsen prja. Az irnyts mindehhez kpest nagyon egyszerre sikeredett, a parancsaink alatt lv piros s kk
 Ha seggbe mersz lni, mg n kicsinlom a swatosokat... | csapatot a numerikus billentyzeten keresztl utasthattuk, hogy mit tegyenek. A mestersges intelligencia (mind a csapattrsaink, mind az ellenfelek!) egy huszas skln volt szablyozhat, gy gyakorlatilag a lehet legbutbb szinttl egszen a vrt verejtkez knszenvedsig minden bellthat volt. Vilgszerte nagy sikereket rt el ennek ksznheten a Sierra, pedig multiplayert nem is tartalmazott a jtk! Erre egszen az v vgn megjelen Elite Edition kiadsig vrni kellett, innentl kezdve viszont sz szerint hatvnyozdott a SWAT 3 npszersge. Itthon valamirt nem tudott gykeret ereszteni, n legalbbis csupn pr klnrl szereztem tudomst annak idejn, s szerintem ezek kzl ma mr egyik sem aktv.
Trjnk r azonban most a negyedik rszre, mely az elzetes informcik alapjn kis tlzssal tettl-talpig ugyanolyan lesz, mint az eldje. Azt mindenkppen le kell szgeznem, hogy a SWAT 4-nek semmi kze nincs a 2002 tavaszn bejelentett s nemrg lelltott SWAT: Urban
 *Kopp-kopp* Uram n nyert, nyissa ki az ajtajt! | Justice-hoz, a kiad gy dnttt, hogy a nullrl kszttet jra mindent egy teljesen j fejlesztcsapattal. Hogy ez azrt trtnt-e, mert az Urban Justice buksra tltetett volna, vagy mert egyszeren nem felelt meg a kiad ignyeinek (n az elbbire voksolok), mindmig nem tudni, de n nem is bnom, hogy kedvenc taktikai shooterem folytatsa gy szilrd s sikeres alapokon nyugszik. Annak is nagyon rlk, hogy a programot az Irrational Games fejleszti, ugyanis tlk n mg rosszat nem lttam soha. A mostanban megjelent Tribes: Vengeance-en kvl k csinltk az 1998-as System Shock 2-t, a 2002-es a Freedom Force-ot, illetve a SWAT 4 mellett prhuzamosan fejlesztik a BioShockot is, csak mg jelen cikknk trgyn a bostoni kirendeltsg dolgozik, addig az elbbi program a canberrai irodahzban kszl.
A jtk alapjaiban nem tr el semmiben az elz rsztl. Konkrt trtnet nincs, helyette tizenngy kldetsen keresztl ismerhetjk meg a kkruhs specialistk mindennapjait az angyalok vrosban. A misszik a mr fentebb emltett fajtkbl fognak llni, melyek eltt mindig hallhatunk egy eligaztst, amit kveten
 rpd ezttal nem volt jmunksember, a tglkat szanaszjjel hagyta | sszevlogathatjuk a csapatot, s ezutn egy 911-es seglyhvs bejtszsra is sor kerl, hogy a tltsi idt ne kelljen unatkozva vrnunk. A plyn termszetesen a csapatvezett irnytjuk, trsaink brbe ezttal se bjhatunk bele. A parancsok nagyjbl a szoksosak, viszont a harmadik rszben megismert kezels nmi reformlson ment keresztl. Ezentl elg lesz a pointert rvinni az adott trgyra, vagy helyre s egy jobbklikket kveten lejn egy parancslista, melybl kivlaszthatjuk az ppen neknk valt. Pldul egy zrt ajt eltt llva eme procedra sorn dnthetnk, hogy a srcok feltrjk a zrat, nmi zaj s ezltal kivltand
 Nekem egy klt hozzl! | meglepets elrsvel berobbantsk, vagy az ajt alatt bedugjanak egy kis kamert, hogy lssk, hogy mi vr rjuk odabent. Szerintem ez az jfajta irnyts nem lesz bonyolultabb a rginl, de hallottam olyan pletykkat, hogy e mellett a klasszikus kezels is vlaszthat lesz.
Felszerelsnk nem sokat vltozik, a klnfle grntok mellett ugyangy megtallhatak lesznek a bilincsek s a fnyrudak, mint fegyvereink kztt az M4-es Colt s a Benelli M4 Super 90-es ismtlpuska. Ezen a tren annyi jdonsgot knyvelhetnk el, hogy minl tbb felszerels magunkhoz vtelvel a sebessgnk arnyosan cskkenni fog, ergo egy puskval, pr tucat grnttal s egy nehzmellnnyel sokkal lassabban
 N'm! Egy Freedom Force jtkautomata! Srcok, zseton van? | fogunk tudni kzlekedni, mint mondjuk egy MP5-s plusz kevlr komb esetn. A bejrhat terletek sem mutatnak tl sok eltrst, a cikkben elszrt kpeken remlem lthat, hogy nagyjbl milyen helyszneket ltogathatunk meg a SWAT 4 kldetsei sorn. Nagy pozitvuma ezeknek, hogy mg a harmadik rszben a legtbb terlet sz szerint res volt, addig itt a termek s utck meg lesznek tltve klnfle trgyakkal, hogy ezltal is sokkal lethbben nzzenek ki a plyk. Tovbbi jdonsg, hogy ezentl az ppen aktulis hzzal szembeni (mrha ppen behatolni kell valahova) plet tetejn egy mesterlvsz fog elhelyezkedni, s ha szrevesz pr rosszfit, akkor a parancsunkra knnyedn likvidlni fogja ket. Azrt remlem, hogy mi sem hiba fogjuk kockra tenni az letnket.
A jtkmenet javarszt teht a mi parancsolgatsunkbl ll, de termszetesen szituci esetn neknk is tancsos szrni az lmot. A terroristkat letartztatni sokkal nehezebb, mint lelni, gy valsznleg sokkal tbb kitntetst vghatunk majd zsebre, ha mindenkit
 Kapd fel gyorsan az vegeket s visszk visszavltani zsetonrt | lve hozunk ki. Ez persze azrt nehz lesz, mert a mestersges intelligencia alapveten arra trekszik, hogy ne kelljen leraknia a fegyvert soha s ennek megfelelen biztos lesz minden misszi sorn pr ellensg, aki akr az lete rn is ellennk fog szeglni.
Nem hinyozhat termszetesen a multiplayer sem, a fejlesztk hrom jtkmdot grnek. Ebbl az egyik a ktelez cooperative md, de azt nem igazn rtem, hogy mirt csak ngy f jtszhatja majd egyszerre, amikor egy csapat t kommandsbl ll. E mellett megtallhat lesz mg a minden multiorientlt programban szerepl deatmatch, illetve egy bombakeres md. Utbbit gy kell elkpzelni, hogy az adott plyn a gp vletlenszeren legenerl ngy-t bombt s csapatunknak ezeket idre meg kell tallnia s hatstalantania. Termszetesen ezeket terroristk vdik, ezrt nem lesz knny dolgunk. Nehezt tnyez mg, hogy trkpnk nem lesz, gy azt se fogjuk tudni, hogy merre keressk majd a szerkezeteket. A fejlesztk elmondsa szerint annyi segtsget fogunk kapni, hogy amikor egy bombhoz
 Fnk, mirt rzem, hogy mindjrt rnk szakad a mennyezet? | kzel rnk, akkor az Alien vs. Predatorban ltottakhoz hasonlan egy kis ketyere elkezd majd bpelni, s egyre jobban kzeledvn a clponthoz, a bpels egyre stabilabb lesz. Ezt s a deathmatch mdot maximum tizenhatan jtszhatjuk majd egyszerre.
A grafika Unreal technolgira pl, gy minden DirectX 9.0-s effekt tmogatva lesz. Hogy csak pr pldt emltsek: normal mapping, soft shadows, Pixel Shader 3.0. E mellett a Havok 2.0-s fizikai modellez fog a plykon a realisztikussgrt felelni, s ugyan mg mozgs kzben nem lthattuk mindazt, ami a kpeken megcsodlhat, de a ltvny mr gy is nagyon impresszv.
Cikkem zrsaknt nem tudom, hogy mit mondhatnk mg. A jtk a "most wanted" listmnak majdnem a legtetejn van s valamirt nagyon biztosnak rzem, hogy teljes mrtkben azt fogom kapni, amit elvrok. Megjelens a 2005 els negyedvben, remlem, hogy a megrzseim most sem fognak cserben hagyni.
|